Com planificar la teva web

La millor manera de començar a planificar el projecte de la teva nova web, és fer-te a tu mateix una sèrie de preguntes que ajudaran a desgranar cada un dels aspectes que has de tenir en compte. A la vegada serviran perquè el dissenyador de la web interpreti molt millor la idea que tens al cap.

 

Definir quin serà el producte

Has d’enfocar quina serà la temàtica del producte o servei que oferiràs a la web.

En delimitar aquest factor, farà que l’usuari se senti més còmode i segur de trobar allò que està buscant dins del teu lloc web.

Quan treballem amb serveis la cosa es complica una mica, hi ha una tècnica conceptual que funciona molt bé. Es tracta d’imaginar que el servei l’has de vendre dins d’una caixa. Quin seria el disseny d’aquesta? Quina descripció trobarem a la part posterior? T’ajudarà a conceptualitzar. Si en finalitzar veus que totes les caixes de producte les podem vendre en la mateixa secció d’una gran superfície anem pel bon camí.

 

Per què i per a què vull crear una web?

Reconeix els motius i necessitats de la creació del lloc web, això permetrà marcar-te un horitzó de treball. Els interessos de la creació de la web sempre han d’estar vinculats al producte que vols oferir.

La resposta a la pregunta segurament serà molt curta i et portarà poc temps de reflexió. Però en canvi contindrà tota l’essència del projecte.

 

Quina informació vull mostrar?

Amb les definicions que hem treballat fins ara arriba el moment de posar en pràctica les metodologies que permeten definir els continguts, ordenar-los i agrupar-los en conjunts coherents amb un nom que els identifiqui.

Probablement la millor tècnica per fer-ho és el “Card Sorting”. Farem unes petites targetes de paper on s’anoten els principals continguts que volem mostrar a la web (Informacions de productes, serveis, presentacions, horaris, contactes, col·laboracions, llistat de clients, notícies, etc.)

Una vegada recopilada tota aquesta informació, les cartes es posen sobre d’una taula i es van agrupant, fins a formar elements coherents entre ells. Després a cada conjunt se li ha de posar un nom (preferiblement una sola paraula) que identifiqui tot el seu contingut.

Amb aquestes agrupacions fetes ja haurem generat un arbre de continguts que a la vegada permetrà fer el sistema de navegació de la web.

Per finalitzar és recomanable seleccionar a gent (que conegui o no) el nostre projecte, mostrar-li els títols de cada grup de continguts i que responguin a les següents preguntes:

Què significa aquest nom?
Quins continguts esperes trobar en aquesta àrea?
Amb les respostes obtingudes podrem jutjar si els noms escollits són els més adequats o hem de fer modificacions.

 

A qui va dirigit?

La resposta a aquesta pregunta determinarà molts factors de disseny de la web. Continguts, llenguatge, disseny visual, navegació, funcionalitats…

Per determinar la nostra audiència és molt útil imaginar escenaris d’ús, és a dir plantejar situacions reals on definim de forma molt detallada les característiques del nostre usuari (edat, nivell econòmic, estudis, estat civil, professió, ideologia) i aplicar un escenari real en el qual aquesta persona arriba al nostre web i plantegem la pregunta.

Trobarà allò que busca tal com està plantejada web?

Naturalment, aquest tipus de revisions permeten ratificar o modificar el que s’ha definit prèviament com a contingut del web, degut que en moltes ocasions la planificació inicial de la pàgina s’ha fet per persones que coneixen a fons el projecte i donen per sabut molts continguts que per al nostre usuari no ho són tant.

La web ha de treballar per nosaltres

La utilitat de la nostra web l’hem de definir de forma genèrica i d’ella es despendran una sèrie de funcionalitats que definirem en el següent apartat.
Les utilitats poden ser diverses

  • Carta de presentació
  • Donar-se a conèixer
  • Vendre On-Line
  • Formar una comunitat
  • Promocionar un projecte
  • Automatitzar processos amb els clients.
  • Recull de coneixements
  • Directori de dades

 

Quines funcionalitats vull que tingui?

A continuació definirem totes les interaccions que podem incloure a la web, totes elles donaran valor afegit al nostre producte i milloraran l’experiència de l’usuari quan ens està visitant, les més comunes acostumen a ser:

  • Formularis de contacte per a l’usuari
  • Subscripcions a butlletins
  • Àrea privada per usuaris registrats
  • Xats de suport
  • Compartir continguts a xarxes socials
  • Impressió de continguts
  • Cercador de continguts

 

Com ho fa la meva competència? “Benchmark”

L’últim element que hem de desenvolupar en aquesta etapa és la recerca d’altres llocs web a internet que treballin amb un projecte similar al nostre, amb l’objectiu de veure com han resolt els mateixos problemes que hem d’atendre.

Aquesta activitat comparativa ens permetrà analitzar bones pràctiques que podem adaptar a les necessitats del nostre lloc, i a la vegada descartar aquelles coses que valorem negativament de la nostra competència.

És important que es faci una pauta prèvia a la comparació, amb la finalitat de saber amb antelació quin son els paràmetres que es valoraran, gràcies a això optimitzarem la revisió i no perdrem temps amb factors que no lliguen amb el nostre projecte.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *